God Fortsättning!

Förra veckan har vi gjort de tester som var nödvändiga för att kunna lansera den nya webbutiken och allt verkar fungera, dock är där några små saker som vi jobbar vidare med, men den är öppen nu för beställning. Kontakta oss gärna via webbutiken om ni har frågor så skall vi hjälpa er på bästa möjliga sätt.

Ni företag som handlar mot faktura, använd Klarna så långt det går, går det inte så använd förskott och ange ert org.nr. som meddelande på er order, så gör vi kreditkoll och skickar mot faktura (privatpersoner, enskilda firmor, handelsbolag och föreningar kan vi inte hantera mot faktura, utan välj Klarna).

Läs gärna våra nya Så Handlar Du, där framgår hur du gör.

I den gamla webbutiken kunde vi även låsa att brevleverans försvann som alternativ vid order större än 300 SEK, det kan vi inte som det är nu, välj endast detta vid mindre beställningar (samt det fungerar endast till privatpersoner), vi har haft stora problem med att brev inte kommer fram till skolor och företag (till rätt person). Väljer ni trots allt brev för större order kan vi tvingas ta bort detta alternativ tills vi funnit en annan bra lösning eller annullera er order. Blir brevorder samma fraktkostnad som för PostNord MyPack så använder vi detta istället, då denna webbutik är viktstyrd på komponentnivå. Många har kunnat välja en tung sak som t.ex. en stegmotor och skicka denna som brev vilket tidigare har varit en total förlustaffär för oss.

Slutligen, vi har inte kunnat flytta över kundregistret och då många (över 70%) inte handlar inloggat så drabbar det inte så många. Så skapa gärna nytt konto om ni vill, det gör man enklast på kassasidan då man kan lägga varor i varukorgen utan att vara inloggad.

Men handla nu på och testa lite, välkommen!

God Jul & Gott Nytt År!

Vi vill passa på att tacka alla våra kunder och vänner för det gånga året och önska er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

Vi skickar ut beställningar som vanligt följande datum:

  • Måndagen den 21 december
  • Tisdagen den 22 december
  • Måndagen den 28 december
  • Tisdagen den 29 december

Det kan dock vara lite förseningar vid hög orderingång då vi inte är alla som jobbar dessa dagar. Tänk även på att det kan vara svårt att hämta beställningar hos oss under dessa dagar, då vi kanske inte är här hela dagen.

Vi håller telefontjänsten helt stängd från idag måndagen den 21 december och öppnar den igen först måndagen den 11 januari. E-posten svarar vi på de dagar vi har öppet, dock kan det ta lite längre tid än vanligt.

VIKTIG INFORMATION

Vi vill även påminna er om att befintlig webbutik stängs ner efter att vi har hanterat alla beställningar den 29 december, så finns den och det går att beställa är det bara att göra så. När den är stängd kan det synas som att alla produkter är borta i första hand, sedan när vi pekat om den så kommer ni se en kort text om att “Sidan under uppbyggnad”, där ni kan klicka er vidare till vår blogg och läsa status. Innan SSL är rätt kan det även se ut som vår webshop har “kidnappats” och pekar helt fel. Men förhoppningsvis är det bara kortvarigt.

Vi hoppas den nya webshopen kommer vara i drift slutet av vecka V1 (dock senast den 11 januari om vi inte stöter på något galet). Status om vad som händer finns här i ett tidigare blogginlägg. Om webshopen kommer igång tidigare så skickas varor först den 11 januari.

God Jul!
Lars, Camilla & Albin

Viktig Information

STATUS – WEBBUTIKFLYTT

Här kommer status om hur webbutikflytten fortlöper finnas med start den 29 december, läs även nedan om vad som händer framöver.

VAD HÄNDER FRAMÖVER

2020 är nog ett år de flesta vill lägga bakom sig, så vill vi med och vi ser fram emot ett bättre 2021 på alla sätt. Det har varit en turbulent tid hos oss med många motgångar (precis som för de flesta). Här nedan är 3 uppdateringar.

CORONA (COVID-19)

Coronan har vi hanterat bra, dock har försäljningen rasat. Vi har ju 2 olika huvudsysselsättningar och den ena är importen och försäljning via webbutiken, den har varit ganska oförändrad under året som gått förutom en dipp i början av pandemin, men sedan har vi våra egna produkter med som exporteras ut till våra återförsäljare världen över (denna biten består i vanliga fall av 65-70% av vår omsättning), den upphörde till 90% i våras då flera länder låg i lockdown och den har inte återhämtat sig än som den var för ett år sedan även om vi sett en uppgång i oktober och november. Men vi är ett stabilt företag och har kunnat anpassa oss efter detta, dels genom att dra ner arbetstimmarna och hålla stängt fredagar. Vi fortsätter med detta framöver tills vi ser att vi är tillbaka som tidigare.

Här finns vår Coronainformation (tidigare inlägg).

E-POST

Dock har det hänt andra saker i höst som inte har med denna pandemi att göra, kommer att ta den större förändringen sist i detta inlägg. Men först något viktigt (och detta inlägg skulle postas förra veckan, men vi senarelade det till idag när vi viste mer), det är att FSDATA kraschade helt förra helgen på lördagen eller söndagen, vilket resulterade i 50,000+ kunder e-post försvann, ja ni kan läsa om cirkusen här (tills de tar bort det) och på Computer Sweden. Finns även på andra tidningar med. Då vi har exchange-konton försvann möjligheten att se all gammal historik med (och i skrivande stund är alla gamla mejl borta). Så de kunder vi hade dialoger med kunde vi inte kontakta (mer än de vi viste vilken e-post de hade och då genom g-mail). Så vet ni att ni pratat med oss och inte fått kontakt/svar tillbaka, skicka om dessa svar igen, då e-posten är igång sedan i fredagskväll, men utan historik, det säger de att det tar 1 vecka till (och med deras estimeringar så blir det längre). Likaså har det inte gått att kontakta oss via webmejl i webbutiken. Så har ni skickar något och inte fått svar, så kontakta oss igen. FSDATA har skött detta fruktansvärt dåligt, inte svarat på telefon, mejl, chatt osv. På deras Facebooksida blockade de oss och andra som blev “för jobbiga”. Vi kommer se oss efter en annan leverantör, men just nu har vi allt för mycket annat att göra.

NY WEBBUTIK

Sen till den sista och större förändringen framöver (som inte 2020 haft nog med överraskningar) så måste vi byta leverantör av webbutiken. Det hela började förra hösten med att den leverantör vi hade som fanns i Växjö sålde sitt företag till ett riktigt stort företag baserat i Malmö (vi lämnar företagsnamnen utanför det här) och redan då började egentligen problemen så smått när vi fick problem så löstes de ej, så vi förstod att vi måste redan byta lösning igen efter 3-4år. Vi började så smått att se oss omkring men sedan kom Cornan och allt fick sättas på paus. I slutet av augusti kom dock “dödsstöten” från det nya företaget om att “vi lägger ner er webbutik från och med årsskiftet” med 3 månaders uppsägning från dem, men så kom de med den “glada” nyheten om att de kunde migrera vår webbutik till deras plattform för 150tkr samt en en månadskostnad på 5tkr vilket är 35-40% mer i månaden än vad vi har nu plus en oförutsedd utgift som vi inte ville ta, dels för vi testat deras plattform då för 3-4 år sedan och var inte nöjd. Så vi gick skilda vägar.

Vilket betyder att nuvarande plattform stängs ner i mellandagarna och den nya kommer startas upp så fort vi kan efter nyår (troligtvis vecka 2), då vi inte har allt på plats än. Då den nya leverantören inte hade tid att migrera över text/bilder/kunder till den nya så har vi fått flytta detta manuellt, dock flyttar vi inte kunderna utan man får skapa nya konton eller handla oinloggat. Vi har väl kommit 70-80% med varorna nu, vi måste ha domänen över till den nya samt SSL flyttat. NETS kommer utgå så här initialt. Däremot är PayPal klart samt vårt nya betalningslösning (KLARNA). Anledningen till att vi väljer Klarna är att vi haft stora problem med att få in betalningar från kunder samt nya kunder som väljer faktura hos oss (och vi måste ta kreditupplysning som är dyr) inte har kredit. Klarna hanterar kreditkort med så troligtvis ingen mening med att ha 2 lösningar (då detta är en kostnad), men vi får se hur det fungerar.

Detta med att inte få in pengar när kunder väljer faktura har accelererat snabbt de senaste 2-3 åren och att lägga tid på att jaga in pengar på varor och få dem ett halvår senare där inte ens indrivning fungerar så har vi beslutat att från och med den nya webshopen kommer endast Aktiebolag (samt kommuner, skolor etc.) att får mot faktura direkt från oss. Vi hänvisar till Klarna, Förskottsinbetalning samt PayPal för privatpersoner, föreningar och andra bolagsformer, för kunden blir det ingen förändring. Klarna tar även kreditkort etc. Vi kommer även att minimera försäljning utanför Sverige då de senaste åren är den ganska liten/obetydlig för oss, men vi skall inte stoppa den än. Vi kommer även att se över fraktkostnader etc. Så när nya webbutiken är igång kan det saknas vissa artiklar, vi fyller på efter hand men vi kommer koncentrera oss på våra egna varor, SparkFun, Adafruit, Pololu samt Kinaimporten, allt annat kommer utgå.

Vi säljer ut i vår webbutik just nu massa varor som kommer utgå dels för att leverantörerna har slutat tillverka dem samt de utgår för vi inte länger kommer lagerföra dem. Så därför har vi inte kunnat vara så aktiva som vi brukar på Facebook och i andra medier (som här i bloggen). Det kan ha varit tomt på varor i webbutiken med under sommaren och den tidiga hösten men det var för att hålla ekonomin, men det mesta skall vara påfyllt nu inför julhandeln.

Jag hoppas att våra kunder har förståelse för våra förändringar. Har ni frågor eller andra funderingar går det bra att ta dem via vår Facebook, där vi kommer lägga en länk till detta inlägg, eller så skickar ni e-post till oss. Givetvis skall vi inte vara omöjliga att kunna fakturera skötsamma kunder i framtiden med och det finns lösningar för detta med, men ser man på de 5% som använder faktura och inte betalar direkt så är det en väldigt liten kundbas och Klarna kan funka för de flesta privatpersoner där (och även mindre aktiebolag om leveransadressen är den samma som vad som finns registrerat på bolagsverket). Så hoppas vi alla att vi snart kan återgå till ett mer normalt liv utan en pandemi som rasar utanför våra dörrar, 2021 kommer bli bra inom kort, men det kommer ta tid.

Semestertider 2020

Då var den tiden på året då de flesta tar sin semester (eller hemester i år kanske) och så måste även vi, det har varit en ansträngande vår för många. Det innebär inte att vi stänger helt, men telefonservicen kommer vara helt avstängd (och meddelanden kan inte lämnas där) under V28 till och med V33 (6 veckor), så måndagen den 17 augusti är vi full styrka igen.

Behöver ni komma i kontakt med oss, så använd vår kontaktsida i webbutiken och vi svarar då inom 2-3 arbetsdagar.

Beställningar skickas ut som vanligt under dessa veckor, dock kan det vara något längre behandlingstid då vi inte är på kontoret alla dagar, så det som vi brukar lova med att skicka allt före 14.00 samma dag stämmer inte under dessa 6 veckor utan det kan vara 2-3 arbetsdagar från det att ni lägger ordern till att vi skickar den.

Väljer ni att hämta er order under dessa veckor så kommer dessa placeras ute som nu under Coronapandemin, för mer info om detta se detta inlägg. Vi skickar e-post/sms när de kan hämtas (även detta kan ta 2-3 arbetsdagar då vi är inte alla dagar och skickar paket). Säkrast är ändå att välja att skicka er order under denna tiden.

Om produkter tar slut, så bevaka dem genom att ange er e-post på produktsidan, så får ni ett mejl så fort de kommer in igen, vi beställer inte in varor under dessa 6 veckor, utan vi fyller på lager igen andra halvan av augusti.

Vi önskar er en trevlig semester!

Corona (covid-19)

Denna sida kan komma att uppdateras
Skapad 20-03-17. Senaste uppdaterad 20-11-24

För att minska smittspridningen och för att skydda vår personal samt kunder tar vi inte emot besök hos oss. Det går fortfarande att välja att hämta varor hos oss (det utgör en mycket liten del av våra beställningar), men för de som väljer detta alternativ kan ni inte komma in till oss utan vi stämmer avtal när ni kan hämta detta utanför vår entré. Information skickas per e-post/sms var & när varorna finns att avhämta.

Likaså avhämtning/lämning av gods från PostNord etc. sker så vi inte träffas fysiskt.

Genom att göra så här så minskar vi vår frånvaro och kan skicka varor under hela tiden som detta utgör ett hot mot smittspridningen.

Det kan under denna tiden även innebära att vissa varor tar slut och de inte fylls på, vi ber er ha förståelse för detta. Bevaka varorna genom att ange er e-post på den aktuella produktsidan.

Leveranser inom Sverige kan även ta längre tid än normalt och leveranser utanför Sverige har vi i dagsläget ingen kontroll på om det lagras hos kuriren som utför leveransen och/eller hur lång försening det blir. Det är utanför vår kontroll.

[NYTT 20.03.18] Adafruit bestämde att stänga ner för utleveranser den 18/3, så vi kan inte fylla på varor från dem. De kan inte i dagsläget säga hur länge detta blir, det är New York som stänger ner mer eller mindre.

[NYTT 20.03.19] Vi skickar inte ut beställningar på fredagar tills vidare, så beställningar efter 14.00 på torsdagar hanteras först på helgfri måndag efter.

[NYTT 20.03.24] Pololu arbetar med minimal personal och kan inte garantera leveranser längre, de kan tvingas att stänga som Adafruit.

[NYTT 20.04.20] Vi har idag beställt från Kina, men det innebär dels lite prisjusteringar samt det kommer ta cirka 3 veckor innan vi har det i lager hemma då DHL har få flygningar mellan Kina och Europa (man kan inte skicka med passagerarflyg som man ibland gör) samt det är kö på utgående gods från Kina innan DHL tar emot det. Vi beräknar att det kommer hem den 11-12 maj. Idag var 1USD=10.04SEK samt fraktkostnaden för DHL har ökat med 20% pga ovanstående problem. Adafruit har fortfarande stängt!

[NYTT 20.06.30] Sommartider, läs vårt inlägg här. Adafruit har öppet igen, men har en behandlingstid på 20 dagar till återförsäljare så nu under semestern beställer vi inte hem varor alls, då vi kan inte planera när de dyker upp.

[NYTT 20.08.17] Vi är åter från semestertiderna. Vi kommer att börja beställa hem från SparkFun, Adafruit & Pololu de kommande veckorna. Dock kommer vi fortsätta hålla stängt helt på fredagar i höst.

[NYTT 20.11.24] Vi har fått in varor från Pololu, Adafruit, SparkFun samt Kina och fyllt på under hösten.

Vi hoppas ni har förståelse för detta och detta är en tillfällig lösning som kan komma ändras om det sker förändring från myndigheterna och/eller fraktbolagen.

Nya telefontider

God fortsättning!

Från och med idag tisdag den 7/1 2020 har vi nya telefontider, de nya telefontiderna är:

Måndagar, tisdagar & torsdagar klockan 9-12

Övriga tider går det bra att kontakta oss via vår kontaktsida i webbutiken så svarar vi oftast inom 8 arbetstimmar.

God Jul & Gott Nytt År!

Vi vill passa på att tacka alla våra kunder och vänner för det gånga året och önska er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

Vi skickar ut beställningar som vanligt följande datum: 23/12, 27/12, 30/12, 2/1 samt 3/1. Det kan dock vara lite förseningar vid hög orderingång då vi inte är alla som jobbar dessa dagar. Tänk även på att det kan vara svårt att hämta beställningar hos oss under dessa dagar, då vi kanske inte är här hela dagen.

Vi håller telefontjänsten helt stängd från i morgon fredag den 20 december och öppnar den igen först tisdagen den 7 januari. E-posten svarar vi på de dagar vi har öppet, dock kan det ta lite längre tid än vanligt.

God Jul!
Lars, Camilla & Albin

Semestertider 2019

Då var det dags igen, den tiden på året då de flesta tar sin semester och så måste även vi för att ladda batterierna. Det innebär inte att vi stänger helt, men telefonservicen kommer vara helt avstängd (och meddelanden kan inte lämnas där) under V29 till och med V32 (4 veckor), så måndagen den 12 augusti är vi full styrka igen.

Behöver ni komma i kontakt med oss, så använd vår kontaktsida i webbutiken och vi svarar då inom 1-3 arbetsdagar.

Beställningar skickas ut som vanligt under dessa veckor, dock kan det vara något längre behandlingstid under V30-V31, så det som vi brukar lova med att skicka allt före 14.00 samma dag stämmer inte under dessa 2 veckor utan det kan vara 1-3 arbetsdagar.

Väljer ni att hämta er order under V30-V31 så får vi avtala tid för detta, kontakta oss då i webbutiken för mer information. Säkrast är ändå att välja att skicka er order under denna tiden.

Om produkter tar slut, så bevaka dem genom att ange er e-post på produktsidan, så får ni ett mejl så fort de kommer in igen, vi beställer inte in varor under dessa 4 veckor, utan vi fyller på lager igen andra halvan av augusti.

Vi önskar er en trevlig semester!

Ny Produkt – Thing Plus

Möt SparkFun SAMD51 Thing Plus, en liten kraftfull rackare med en 32-bit ARM Cortex-M4F MCU. Pin kompatibel med Adafruits Feather-plattform samt den har den populära Qwiic kontakten för I2C samt LiPo-laddare och mycket mer. Finns nu i lager hos oss och du hittar den här.

Nya produkter & Prisjusteringar

Det har varit lite tyst på bloggfronten under vintern och våren, mest för det inte hänt så mycket och vi har varit upptagna med annat.

Men de senaste 3-4 veckorna har det kommit in lite nytt i vårt sortiment, ni ser alla nyheter här i vår webbutik.

Likaså rear vi ut lite med, det hittar ni i vår fyndhörna.

Vi har fått justera våra priser generellt upp med 10-15% på nyinköpta varor som baseras på USD eller EURO vart efter vi köper in nytt, detta då Svenska kronan fallit och våra leverantörer från USA har justerat priserna upp till följd av deras tullavgifter från Kina, en har även minskat våra marginaler och där tvingas vi höja något extra för att vi skall ha vår marginal. Tittar man tillbaka på ett år så är det ganska mycket priserna har fått höjas tyvärr.