Viktig Information

STATUS – WEBBUTIKFLYTT

Här kommer status om hur webbutikflytten fortlöper finnas med start den 29 december, läs även nedan om vad som händer framöver.

VAD HÄNDER FRAMÖVER

2020 är nog ett år de flesta vill lägga bakom sig, så vill vi med och vi ser fram emot ett bättre 2021 på alla sätt. Det har varit en turbulent tid hos oss med många motgångar (precis som för de flesta). Här nedan är 3 uppdateringar.

CORONA (COVID-19)

Coronan har vi hanterat bra, dock har försäljningen rasat. Vi har ju 2 olika huvudsysselsättningar och den ena är importen och försäljning via webbutiken, den har varit ganska oförändrad under året som gått förutom en dipp i början av pandemin, men sedan har vi våra egna produkter med som exporteras ut till våra återförsäljare världen över (denna biten består i vanliga fall av 65-70% av vår omsättning), den upphörde till 90% i våras då flera länder låg i lockdown och den har inte återhämtat sig än som den var för ett år sedan även om vi sett en uppgång i oktober och november. Men vi är ett stabilt företag och har kunnat anpassa oss efter detta, dels genom att dra ner arbetstimmarna och hålla stängt fredagar. Vi fortsätter med detta framöver tills vi ser att vi är tillbaka som tidigare.

Här finns vår Coronainformation (tidigare inlägg).

E-POST

Dock har det hänt andra saker i höst som inte har med denna pandemi att göra, kommer att ta den större förändringen sist i detta inlägg. Men först något viktigt (och detta inlägg skulle postas förra veckan, men vi senarelade det till idag när vi viste mer), det är att FSDATA kraschade helt förra helgen på lördagen eller söndagen, vilket resulterade i 50,000+ kunder e-post försvann, ja ni kan läsa om cirkusen här (tills de tar bort det) och på Computer Sweden. Finns även på andra tidningar med. Då vi har exchange-konton försvann möjligheten att se all gammal historik med (och i skrivande stund är alla gamla mejl borta). Så de kunder vi hade dialoger med kunde vi inte kontakta (mer än de vi viste vilken e-post de hade och då genom g-mail). Så vet ni att ni pratat med oss och inte fått kontakt/svar tillbaka, skicka om dessa svar igen, då e-posten är igång sedan i fredagskväll, men utan historik, det säger de att det tar 1 vecka till (och med deras estimeringar så blir det längre). Likaså har det inte gått att kontakta oss via webmejl i webbutiken. Så har ni skickar något och inte fått svar, så kontakta oss igen. FSDATA har skött detta fruktansvärt dåligt, inte svarat på telefon, mejl, chatt osv. På deras Facebooksida blockade de oss och andra som blev “för jobbiga”. Vi kommer se oss efter en annan leverantör, men just nu har vi allt för mycket annat att göra.

NY WEBBUTIK

Sen till den sista och större förändringen framöver (som inte 2020 haft nog med överraskningar) så måste vi byta leverantör av webbutiken. Det hela började förra hösten med att den leverantör vi hade som fanns i Växjö sålde sitt företag till ett riktigt stort företag baserat i Malmö (vi lämnar företagsnamnen utanför det här) och redan då började egentligen problemen så smått när vi fick problem så löstes de ej, så vi förstod att vi måste redan byta lösning igen efter 3-4år. Vi började så smått att se oss omkring men sedan kom Cornan och allt fick sättas på paus. I slutet av augusti kom dock “dödsstöten” från det nya företaget om att “vi lägger ner er webbutik från och med årsskiftet” med 3 månaders uppsägning från dem, men så kom de med den “glada” nyheten om att de kunde migrera vår webbutik till deras plattform för 150tkr samt en en månadskostnad på 5tkr vilket är 35-40% mer i månaden än vad vi har nu plus en oförutsedd utgift som vi inte ville ta, dels för vi testat deras plattform då för 3-4 år sedan och var inte nöjd. Så vi gick skilda vägar.

Vilket betyder att nuvarande plattform stängs ner i mellandagarna och den nya kommer startas upp så fort vi kan efter nyår (troligtvis vecka 2), då vi inte har allt på plats än. Då den nya leverantören inte hade tid att migrera över text/bilder/kunder till den nya så har vi fått flytta detta manuellt, dock flyttar vi inte kunderna utan man får skapa nya konton eller handla oinloggat. Vi har väl kommit 70-80% med varorna nu, vi måste ha domänen över till den nya samt SSL flyttat. NETS kommer utgå så här initialt. Däremot är PayPal klart samt vårt nya betalningslösning (KLARNA). Anledningen till att vi väljer Klarna är att vi haft stora problem med att få in betalningar från kunder samt nya kunder som väljer faktura hos oss (och vi måste ta kreditupplysning som är dyr) inte har kredit. Klarna hanterar kreditkort med så troligtvis ingen mening med att ha 2 lösningar (då detta är en kostnad), men vi får se hur det fungerar.

Detta med att inte få in pengar när kunder väljer faktura har accelererat snabbt de senaste 2-3 åren och att lägga tid på att jaga in pengar på varor och få dem ett halvår senare där inte ens indrivning fungerar så har vi beslutat att från och med den nya webshopen kommer endast Aktiebolag (samt kommuner, skolor etc.) att får mot faktura direkt från oss. Vi hänvisar till Klarna, Förskottsinbetalning samt PayPal för privatpersoner, föreningar och andra bolagsformer, för kunden blir det ingen förändring. Klarna tar även kreditkort etc. Vi kommer även att minimera försäljning utanför Sverige då de senaste åren är den ganska liten/obetydlig för oss, men vi skall inte stoppa den än. Vi kommer även att se över fraktkostnader etc. Så när nya webbutiken är igång kan det saknas vissa artiklar, vi fyller på efter hand men vi kommer koncentrera oss på våra egna varor, SparkFun, Adafruit, Pololu samt Kinaimporten, allt annat kommer utgå.

Vi säljer ut i vår webbutik just nu massa varor som kommer utgå dels för att leverantörerna har slutat tillverka dem samt de utgår för vi inte länger kommer lagerföra dem. Så därför har vi inte kunnat vara så aktiva som vi brukar på Facebook och i andra medier (som här i bloggen). Det kan ha varit tomt på varor i webbutiken med under sommaren och den tidiga hösten men det var för att hålla ekonomin, men det mesta skall vara påfyllt nu inför julhandeln.

Jag hoppas att våra kunder har förståelse för våra förändringar. Har ni frågor eller andra funderingar går det bra att ta dem via vår Facebook, där vi kommer lägga en länk till detta inlägg, eller så skickar ni e-post till oss. Givetvis skall vi inte vara omöjliga att kunna fakturera skötsamma kunder i framtiden med och det finns lösningar för detta med, men ser man på de 5% som använder faktura och inte betalar direkt så är det en väldigt liten kundbas och Klarna kan funka för de flesta privatpersoner där (och även mindre aktiebolag om leveransadressen är den samma som vad som finns registrerat på bolagsverket). Så hoppas vi alla att vi snart kan återgå till ett mer normalt liv utan en pandemi som rasar utanför våra dörrar, 2021 kommer bli bra inom kort, men det kommer ta tid.

Comments are closed.